Halfjaarcijfers 2011: Meer omzet, meer bezoekers, nog altijd verlies

11 05 2011

Op 10 mei maakte Disneyland Paris de financiële resultaten bekend van het eerste half jaar van het fiscale jaar 2011 (1 oktober 2010 t/m 31 maart 2011). Een fiscaal jaar voor het resort start op 1 oktober, vandaar dat de huidige cijfers ook nog gaan over de laatste maanden van 2010.

De cijfers zien er sinds de eerste kwartaalcijfers van 2011 steeds beter uit, al wordt er nog steeds verlies gedraaid. Een totale omzetstijging van 7,7% naar 559,1 miljoen euro, een stijging van de bezoekersaantallen van 5% naar 6,9 miljoen (meer bezoekers uit Frankrijk en België, gedeeltelijk tenietgedaan door een daling van bezoekers uit Nederland) en een stijging van het uitgavepatroon per bezoeker van 2% (meer omzet door een stijging in uitgaves op gebied van drank en voedsel). De forse omzetstijging is opvallend goed te noemen, vanwege het soms extreem slechte winterweer van afgelopen december.

De omzet van de Disney Hotels en Disney Village steeg fors met 11,2% naar 228,2 miljoen euro, voornamelijk door een 3,8% stijging van de hotelbezetting en een stijging van het uitgavepatroon per kamer van 6%. Door de hogere hotelbezetting werden er 40.000 méér nachten geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Oorzaak hiervan was het hogere aantal Franse gasten dat verbleef in de Disney Hotels en de hogere kamerprijzen. De stijging van het uitgavepatroon per kamer was het gevolg van meer omzet door een stijging van de uitgaves op het gebied van drank en voedsel.

Hier staat tegenover dat andere omzetten, zoals van sponsoren en transport, daalde met 5,6 miljoen euro tot 19,1 miljoen euro. Als laatste steeg de omzet van de vastgoedtak met 9,4 miljoen euro vanwege diverse transacties in het eerste halfjaar, tegenover minder transacties in dezelfde periode vorig jaar.

Chief Executive Officer van Euro Disney S.C.A., Philippe Gas, zegt hier het volgende over:

“As we head into our important second semester, we are encouraged to end the first semester with our fourth consecutive quarter of growth in Resort revenues. We increased our attendance by 5% while essentially maintaining guest spending in the parks, and also improved both hotel occupancy and guest spending per room.

We are encouraging our guests to book further in advance of their vacation by providing them with early-booker discounts and they are responding favorably. This has given us greater business visibility and allows us to better manage demand.

We continue to focus on delivering a high quality, unique Disney experience for our guests. We recently launched the Disney Magical Moments Festival, our new annual celebration. I would also like to recognise our Cast Members who are dedicated to bringing the Disney magic to life for our guests.”

De grootste veroorzaker van het verlies in deze periode komt van het terugbetalen van de schuld. Over deze periode werd 45,- miljoen euro aan schuld terugbetaald. In totaal werd het verlies met 15,- miljoen euro teruggebracht naar 99,- miljoen euro.

Download het volledige rapport door hier te klikken (PDF; Engelstalig).

Bron: Euro Disney S.C.A.


Acties

Information




%d bloggers op de volgende wijze: