Kwartaalcijfers Q1 2011: meer omzet, meer bezoekers

8 02 2011

Op 8 februari maakte Disneyland Paris de financiële resultaten bekend van het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2011 (1 oktober 2010 t/m 31 december 2010). Een fiscaal jaar voor het resort start op 1 oktober, vandaar dat de huidige cijfers nog gaan over de laatste maanden van 2010.

De cijfers zien er op het eerste gezicht goed uit. Een totale omzetstijging van 8,5% naar 316,8 miljoen euro, een stijging van de bezoekersaantallen van 1% (meer bezoekers uit Frankrijk en België, gedeeltelijk tenietgedaan door een daling van bezoekers uit Engeland en Nederland) en een stijging van het uitgavepatroon per bezoeker van 2% (meer omzet door een stijging in uitgaves op gebied van drank en voedsel). De forse omzetstijging is opvallend goed te noemen, vanwege het soms extreem slechte winterweer van afgelopen december.

De omzet van de Disney Hotels en Disney Village steeg fors met 14% naar 127,60 miljoen euro, voornamelijk door een 5,6% stijging van de hotelbezetting en een stijging van het uitgavepatroon per kamer van 7%. Door de hogere hotelbezetting werden er 30.000 méér nachten geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Oorzaak hiervan was het hogere aantal Franse gasten dat verbleef in de Disney Hotels en de toenemende activiteiten van de zakelijke markt. De stijging van het uitgavepatroon per kamer was het gevolg van meer omzet door een stijging van de uitgaves op het gebied van drank en voedsel en hogere kamerprijzen.

Hier staat tegenover dat andere omzetten, zoals van sponsoren en transport, daalde met 26,8% tot 10,1 miljoen euro. In absolute getallen is dit echter een lichte daling (3,7 miljoen euro). Als laatste steeg de omzet van de vastgoedtak met 1,2 miljoen euro vanwege 4 transacties in het eerste kwartaal, tegenover geen enkele transacties in dezelfde periode vorig jaar.

Chief Executive Officer van Euro Disney S.C.A., Philippe Gas, zegt hier het volgende over:

“Following the improvement we saw at the end of last year, we are encouraged that our First Quarter guest visitation and spending continued to improve over the prior year. Total first quarter revenues were up 8% versus last year, which is particularly significant given the extensive travel disruptions experienced throughout Europe during the holiday season.

We look forward to launching the Disney Magical Moments Festival this spring, where we will celebrate the role of Disney magic in creating lasting memories for families and friends at the Resort.”

Als we de cijfers echter gaan vergelijken met dezelfde periode vorig jaar (1 oktober 2009 t/m 31 december 2009), dan blijkt dat we de schade nog niet hebben ingelopen. De totale omzetdaling was toen 11%. De weg naar boven is doorgezet, maar er is nog een lange weg te gaan om het niveau van topjaar 2008 te evenaren.

Download het volledige rapport door hier te klikken (PDF; Engelstalig).

Bron: Euro Disney S.C.A.


Acties

Information




%d bloggers op de volgende wijze: