Kwartaalcijfers Q1 2010: fors verlies, minder bezoekers

10 02 2010

Op 9 februari maakte Disneyland Resort Paris de financiële resultaten bekend van het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2010 (1 oktober 2009 t/m 31 december 2009). Een fiscaal jaar voor het resort start op 1 oktober, vandaar dat de huidige cijfers nog gaan over de laatste maanden van 2009.

Euro Disney S.C.A. Logo

Afgelopen jaar maakte het resort een verlies, maar er kwamen wel meer bezoekers naar de parken. Tijdens de laatste maanden van 2009 steeg het verlies en daalde de omzet met 11% naar 292 miljoen euro. Dalende bezoekersaantallen (-11%) en de lagere bezettingsgraad voor de Disney Hotels (-9,9%) zorgde voor dit verlies. De inkomsten van de themaparken daalde met 12% naar 164,7 miljoen euro. Bezoekers bleven wel hetzelfde uitgeven in vergelijking met dezelfde periode in 2008. Vooral gasten uit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk kwamen minder naar het resort. De inkomsten van de Disney Hotels en Disney Village daalde met 10% naar 112,3 miljoen euro. Daarentegen gaven de gasten van de Disney Hotels wel meer geld uit per geboekte kamer (+3%).

Chief Executive Officer van Euro Disney S.C.A., Philippe Gas, zegt hier het volgende over:

“Our First Quarter revenues reflect the continuation of the difficult economic environment with a decrease inResort visitation. In the first quarter 2009, our revenues had not yet been fully impacted by the economic decline, partly because of the way guests book their vacations in advance of visits. This changed and intensified throughout 2009, with our guests now booking closer to their visits while also searching for promotions. However, our pricing and promotion strategies in the First Quarter enabled us to increase hotel per room spending and keep per guest spending in our parks on par with the prior-year.

We remain committed to delivering a high-quality, unique Disney entertainment experience to drive revenues while managing our costs. In April we will launch the Disney New Generation Festival, a new annual celebration, creating even more reasons to visit. We also continue to invest in the development of our resort and look forward to opening Toy Story Playland with its three new attractions, in summer 2010. We believe the strength of the Disney brand and our commitment to guest service will allow us to grow our business as the economic environment improves.”

Het resort wordt hard geraakt door de crisis. Mensen bezuinigen op luxe uitgaves, zoals een (korte) vakantie naar Disneyland Resort Paris. Aangezien het gemiddelde bedrag dat een bezoeker uitgeeft in het resort gelijk is gebleven in vergelijking met dezelfde periode in 2008, kan het huidige verlies worden toegeschreven aan de crisis.

Vorig jaar is begonnen met bezuinigingsmaatregelen om de kosten te drukken. Die maatregelen hebben ook effect op de bezoekers. Grote en dure theaterproducties die dagelijks werden opgevoerd, zoals Tarzan: The Encounter en The Legend of The Lion King, zijn geschrapt. Afgelopen zomer werden bepaalde attracties later geopend of eerder gesloten en vorige maand werd bekend dat ook de High Schbool Musical Party! show niet meer zal terugkeren naar de Studios dit jaar.

De vraag is in hoeverre het resort kan blijven bezuinigen op het entertainment programma. De unieke formule van een Disney park is namelijk ook het grote aanbod van shows en parades. Op de parades zal niet worden bezuinigd, maar de shows moeten het de komende tijd ontgelden. Buiten de vaste shows in de Studios, is momenteel alleen Disney’s Showtime Spectacular in het Disneyland Park aangekondigd als onderdeel van in het april te lanceren New Generation Festival. De verwachting is dat er in de zomer nog extra shows komen, maar in ieder geval geen grote theater producties.

Zoals bijna ieder bedrijf in deze tijden van crisis, zal Disneyland Resort Paris door de zure appel heen moeten bijten. Zodra de economie weer gaat aantrekken en men weer geld gaat spenderen aan luxe uitgaves, zullen de inkomsten voor het resort weer stijgen. Tot die tijd zal er zorgvuldig moeten worden gekeken naar de uitgaves.

Download het volledige rapport door hier te klikken (Engelstalig; PDF).

“Disneyland will never be completed. It will continue to grow as long as there is imagination left in the world.”Walt Disney

Bron: Euro Disney S.C.A.


Acties

Information




%d bloggers op de volgende wijze: